Forskningstemaer – et idékatalog
Herunder præsenteres et idékatalog til bacheloropgaver, specialer og Ph.D.-afhandlinger, doktorafhandlinger, der kan virke som inspiration til forskning inden for direktionsområdet.
Engelsk oversættelse kan ses på: https://videncenterfordirektion.dk/english/
Undersøgelse af forholdet mellem orkester-/korledelse & virksomhedsledelse
Opbrud i amatør/professionel begrebet
– undersøgelse af vækstlagets mange deltagerdefinitioner
– Con Amore-folket, frivillighed, amatører og professionelle
Hvad er en professionel dirigent?
– en der er uddannet ved en højere læreanstalt
– en der har mange jobs
– en der i indstilling, arbejdsindsats og vedholdenhed er professionel
Fremmer deltagelse i amatørmusik menneskers retoriske og kommunikative evner?
Hvad er arbejdsfordelingen mellem en dirigent og en chefdirigent?
Hvad er arbejdsfordelingen mellem en dirigent og koncertmester
– hvad er arbejdsfordelingen mellem koncertmester og gruppernes koncertmester
Hvad er forholdet og arbejdsfordelingen mellem dirigent, tillidsmand og administration?
Hvad er forholdet og arbejdsfordelingen mellem dirigent og bestyrelse?
– og formand og resten af bestyrelsen
– og formand og koncertmester
Hvordan opleves lydstyrke i et orkester?
– forskelle på grund af instrumenttype
– forskel på grund af placering i forhold til andre instrumenter
– forskel på grund af rum og akustiske forhold
Hvordan håndteres orkestermusik og anvendelse af elektroniske instrumenter?
– ny musik, musicals etc.
Hvilke psykiske og fysiske arbejdsmiljøforhold udsættes dirigenten for?
Det psykiske rum i og omkring orkestret
– hvad skabes af dirigenten?
– hvad skabes af orkestret?
– hvad er en “perfekt” psykisk atmosfære
– hvad står i vejen for “perfekt” psykisk atmosfære
Hvordan instruerer og dirigerer man skoleorkestre?
– aldersfordeling i børn, meget unge, unge
– erfaringer fra Ingesund Musikhögskolas uddannelse
Er der forskel på orkesterdirektion og kordirektion?
– forskelle og ligheder
Analyse af direktion af klassisk musik og rytmisk musik (rock, pop, jazz, electronic, Big Band, musicals etc.)
– forskelle og ligheder
Kræver kønsforskelle forskellig instruktion?
– psykologi
– retorik
– forskelle i hjernen
Kan og skal dirigenten tænke i konsekvenser for høreskader?
– musikere
– publikum
Hvordan arbejder dirigenten med intonation?
– instrumenttyper
– instrumenter indbyrdes
– sangstemmer
– timbre
– jazz og blue notes
– tonens kerne vs. “randtoner”
Hvad er forholdet mellem dirigentens faglige uddannelse og almene dannelse?
Hvordan udvikler dirigenten sig?
– faglighed
– karriere
– menneskelighed
– højre-/venstre hjernehalvdel
– hjerne-/hjerte-teori
Hvordan dirigeres barok- og renaissancemusik?
Hvordan agerer dirigenten i forhold til handicappede musikere?
– hørelse
– mentalt (ADHD, autisme etc.)
– fysisk
Dirigenten og ny musik?
– håndtering af “udvidet nodeskrift”
– håndtering af sjældne og “skæve” instrumenter
– rytmiske udfordringer
Hvordan håndterer dirigenten timelange værker?
– forberedelse
– udførelse
– mentale og musikalske formkurver
– energi til orkestret
Dirigerer kvinder og mænd forskelligt?
– kommunikation
– psykologi
– mænds kvindelige egenskaber/kvinders mandlige ditto
Dirigentens fagter – slaget i luften
– kropssprog
– non-verbal kommunikation
– dirigentens rum
– døvesprog
– Soundpainting og improvisation
– slagteknik
Dirigenten og konkurrencer
– nogle orkestre og kor elsker konkurrencer
– fordele og ulemper
– “pisk eller gulerod”
– sport og kunst paradoks
– dirigentens rolle
Forholdet mellem musikalske mål og sociale mål
– amatørorkestre og -kor – nye, lidt erfarne, erfarne
– “strammer eller slapper” – ambitioner eller hygge
– professionelle orkestre og kor
Analyse af dirigentens arbejdsopgaver
– hvilke andre job kan der evt. sammenlignes med
– hvilke lønniveauer kan der sammenlignes med
– hvilket ansvar har en dirigent
Verdensberømte dirigenter
– Bernstein, von Karajan, Toscanini, Solti m.fl.
– hvad er det de kan, som rækker ud over gennemsnittet af dirigenter
Hvilken rolle og ansvar har dirigenten i samfundet?
– som coach, spillende træner, underviser, inspirator, forfører (musikalsk!), pædagog, psykolog, “sociolog” etc.
Dirigentens mimik
– blik, fokus, øjne, øjenbryn, mund etc.
– talende billedsprog
– tillærte færdighed?
Dirigentens gestik
– højre hånd
– venstre hånd
– koordination, synkroni, asynkroni
– lodrette og vandrette slagteknik
– klangrum
Musikkens påvirkning af kroppen
– følelser, hukommelse, kreativitet, hjernens udvikling, neurofysiologiske forhold, kognitiv respons m.m.
Anvendelse af teknologiske metoder til at uddanne eller praktisere i direktionsfaget
– virtuelt, VCI
– andre teknologiske hjælpemidler
1.10.2021